Jaké to je, když podniká žena na mateřské? A co je gró úspěchu?

01.02.2024

Tohle je Příběh ženy, která vytvořila značku v lese a splnila si svůj sen. Kdybych napsala, že Zdeňka Bílková, alias Máma v lese, šije oblečení s příběhem, znělo by to od nás trochu jako klišé. Ale unikátní kousky oblečení, které pod touto značkou můžete vidět, mají přesah do designu, udržitelnosti a funkčnosti. Je to dokonalá kombinace všeho, co by si člověk u oblečení mohl přát. A my jsme si tentokrát s vystudovanou kurátorkou, maminkou dvou dětí a zakladatelkou autorské dětské módy povídaly o tom, jaké to je podnikat. A jaké to je stíhat všechny své role dohromady.

Se Zdeňkou jsme se poznaly v roce 2021, kdy jsem pracovala pro Západočeskou regionální televizi ZKTV. Hledala jsem téma na reportáž, které by mi bylo blízké, a zaslechla jsem o věhlasné designérce dětského oblečení. Její sortiment mě nadchnul, a tak jsme spolu natáčely reportáž a výukové video pro televizi.  Značku jsem si uložila s velkým přáním, že až jednou budu mít sama děťátko, přeji si mít v jeho šatníku nějaký kousek právě od této tvůrkyně. Dnes má moje dcera nejen několik lacláčků, šatiček nebo softshellek právě od značky Máma v lese, ale spolupracujeme spolu i nadále. Příběhářky pro ni fotí a Zdeňka nás spojuje v komunitě mikropodnikatelek v blízkém okolí. Mámu v lese můžete také potkávat na našich jarmarcích, ale také v rámci doprovodných programů zážitkových focení.


Podnikání při rodičovské dovolené: je to pohoda nebo nikdy nekončící maraton?
Podnikání při rodičovské dovolené může být pro ženu opravdu velká výzva. Samozřejmě záleží, v čem se rozhodnete podnikat a kam až celý záměr chcete posunout. 


O čem je podle tebe podnikání na rodičovské? V čem je to gró, a co by ženě nemělo chybět?

V první řadě zmíním time management a dobré manažerské schopnosti. Podnikání s dětmi je totiž ten pravý vrcholový management. Skloubit péči o děti, osobní život a budování značky je opravdu výzva. Kam se na to hrabe má původní profese vedoucí umělecké galerie! A co by nemělo chybět? Určitě pevné nervy, spousta trpělivosti a alespoň malé finance v záloze.

Proč jsi se rozhodla postavit se na vlastní nohy, když jsi nikdy předtím sama nepodnikala? 

Ono to vlastně vyplynulo samo. Začala jsem šít pro děti v naší rodině a zjistila jsem, že mé výrobky jsou pro děti opravdu pohodlné, praktické a ještě ke všemu se mi dařil tvořit zajímavý design. Rodina a přátelé mi oblečení hodně chválili. Začala jsem tedy postupně své výrobky nabízet oficiálně k prodeji a hned na začátku si zařídila živnost. I když je to někdy šílená dřina, už bych v roli zaměstnance být nechtěla.

A jaké jsou tedy výhody být zaměstnaná a jaké být OSVČ? Případně jmenuješ i ty nevýhody?

Hlavní výhodou být zaměstnanec je, že "pouze" pracujete, myslím to tak, že si nemusíte shánět práci. Tu již máte. Jako OSVČ si budete práci shánět a klidně i 50% vašeho času může padnout na oslovování klientů a prodej. Pak je tu samozřejmě placená dovolená a placená neschopenka u zaměstnanců. Jako podnikatel sice můžete dostávat minimální podporu z nemocenského pojištění, ale žádná sláva to není. Jakmile marodíte nebo chcete odjet na dovolenou, potřebujete mít na to své peníze v záloze. Osmihodinová pracovní doba u HPP je na jedné straně výhodou, odpracujete si své a jdete domu. Ale na druhé straně je nevýhodou, protože ji musíte odchodit najednou. Jako OSVČ si hodiny můžete rozložit do celého dne a pracovat třeba i večer, místo dopoledne.. Pro mě je největší výhoda OSVČ ta svoboda pracovat kdykoliv a víceméně odkudkoliv.

Jaká je historie tvé značky a na co kladeš v byznysu důraz?

Máma v lese vznikla v srpnu roku 2020, v současné době jsou tedy Mámě tři roky. V roce 2020 jsem si zařídila živnostenský list a začala šít na zakázku. Následně jsem si založila FB-skupinu a Fler. Ihned potom přišel účet na Instagramu, kde už se množily prodeje. V průběhu roku 2022 jsem získala ocenění Krušnohoří regionální produkt a otevřela svůj vlastní e-shop. Nicméně založením vlastního eshopu vlastně začala teprve ta pravá práce a opravdové budování značky. Bylo potřeba se podívat na marketing, právní otázky, ustálení sortimentu, cenotvorbu a postupně se učit delegovat alespoň část své práce. Šiji dětské rostoucí oblečení a zaměřuji se především na přírodní materiály. Kde to lze, tam používám materiály české výroby. Spolupracuji s designéry a šiji z autorských látek přímo od designérů. Mám široké portfolio co se týče textilních materiálů i typů výrobků. Píši o tom více v článků na mých stránkách. Kladu důraz na udržitelnost. Zpracovávám veškeré materiály, prostřihy a zbytky z mé tvorby a několikrát ročně vzniká jedinečná ZERO WASTE kolekce.

Pomáhal ti někdo na začátku budování brandu?

Kamarádka mi pomohla s názvem firmy, dovedla mě k němu. Druhá kamarádka, grafička Helena Čubová, mi vytvořila logo a následně už mou značku formovaly požadavky mých nejbližších a zákaznic, pro které jsem šila.

Jaké jsou tvé cíle Mámy v lese? Plánuješ mít například své zaměstnance nebo spolupracovníky na volné noze?

Ano. Tohle je téma, které řeším už nějakou dobu. Jak ,,velká" má být Máma v lese? Stále je to víceméně one woman show, ale spolupracuji se spoustou dalších lidí, kteří mi na mé cestě pravidelně pomáhají. Mám byznys mentorku, markeťačku, IT specialistu, brand fotografku, švadlenku. Nikoho nemám zatím jako stálého zaměstnance. Spolupráce řeším projektově, když je potřebuji a když je hodně práce. Zvažuji zaměstnat už švadlenku na plný úvazek, protože jak značka roste, je potřeba zefektivnit výrobu a sama už to opravdu nezvládám.

O foto-spolupráci Mámy v lese a Příběhářek se také můžete dočíst na webových stránkách Zdeňky

Jaké požadavky sama na sebe jako podnikatelku kladeš? Vzděláváš se? Chodíš na nějaké workshopy a semináře nebo necháváš spíš vše plynout?

Stále se něco nového učím, bez toho to nejde. Poslouchám podcasty, online semináře a workshopy, čtu různé vzdělávací články. A samozřejmě, že se učím i za pochodu. Nejvíce se totiž člověk naučí z praxe a úplně nejvíc se naučí z toho, co se Ti nepovedlo a co jsi udělala špatně. Teď už spolupracuji s různými odborníky, které potřebuji k rozvoji značky. Určitě není cesta dělat vše sama navždy, v jisté chvíli prostě člověk potřebuje pomoci a zjistí že všechno umět nemůže.

Než se podnikání ustálí, je to jako na houpačce. Prozradíš nám, co tě v těchto chvílích drží nad vodou?

Chuť to vzdát se někdy určitě dostaví. Podnikání není procházka po růžovém obláčku. Je to pěkná dřina. Vždy, když se cítím hrozně, říkám si, ať přijde nějaké znamení. A ono přijde. Přijde třeba zajímavá nabídka spolupráce, větší objednávka nebo povzbuzení od okolí.


A co soukromí a život mámy – jak to všechno do sebe (ne)zapadá?

Někdy je těžké vše skloubit, ale věřím, že mám to nejhorší už za sebou. Co se týče soukromí, sdílím podle mě dost osobní věci s mými zákazníky, ale některým tématům se pořád ještě záměrně vyhýbám. Několik let jsem říkala, že nebudu své děti dávat na sociální sítě a nebudu je fotit. A buch, už jsou z nich obou modelky. Třeba se v budoucnu rozpovídám i o těch věcech, které jsou pro mě teď ještě tabu...

Existuje spousta zahraničních sociologických studií, které naznačují, že matka platí za jednoho z nejefektivnějších pracovníků. Souhlasíš?

Rozhodně. Ženy obecně jsou hodně efektivní. Největší naší výhodou je intuice a multi tasking.

Co považuješ za svůj největší úspěch?

To je otázka! Možná je to to, že jsem přežila dva porody a porodila dvě zdravé děti? Nebo, že jsem ještě v zaměstnání připravovala úspěšné mezinárodní výstavy včetně výstavy Karlovarského kraje na EXPO Milano 2015? Nebo, že jsem z ničeho, bez jakýchkoliv zkušeností s podnikáním a marketingem, vybudovala malý love brand? Těžko říct, jsem hrdá na každou dílčí věc, která se podaří.

No a jako vždy na konec: co plány do budoucna – co nás od Mámy v lese čeká?

Po velké, náročné a prestižní akci Dyzajn marketu v Holešovicích a po maratonu po vánočních jarmarcích se soustředím na online prodej. Mám za sebou také výstavu svého oblečení v rámci skupinové charitativní expozice v galerii Kryt v Klášterci nad Ohří. Především momentálně řeším jarní kolekci, kterou bych si přála mít z autorských látek. Aktuálně komunikuji s designérkou a řešíme mé vlastní vzory a barvy, ze kterých budu připravovat oblíbené lacláče a kalhoty.